Frankie Knuckles, a "Godfather of House Music" emlékére

Emlékezés annak az embernek az életére, aki létrehozta minden szempontból az elektronikus zenei kultúrát.

Frankie Knuckles, a 'Godfather of House Music’ emlékére - 01 - Onlyhousemusic.hu

Senki nem tudja, hogy kitalálta fel a blues zenét vagy rock & roll-t, de az nem kérdés hogy a house zenét Frankie Knuckles-nek köszönhetjük, aki hétfő délután cukorbetegsége szövődményei következtében, 59 éves korában halt meg. A 80-as és 90-es évek egyik legtermékenyebb house zenei producere és remixere, Knuckles egyike a minden idők 12 legfontosabb Dj-jének. 1977-1982 között a Warehouse-ban, majd 1983-1985 között a Power Plant-ban szóltak a Knuckles féle maratoni szettek, ahol legtöbbször a saját maga által szerkesztett zenéket játszott a diszkótól a post-punk-ig, az R&B-től a szintetizátor alapú euro diszkóig, amellyel lefektette az elektronikus tánczenei kultúra egészét.

Knuckles nagyszámú dance klasszikust készített, ebben benne van a korai Jamie Principle-lel készített „Your Love” (1986)

és a „Baby Wants ro Ride” (1987),

a „Tiers” (1989) Satoshi Tomiiee és Roberts Owen közreműködésével,

a „The Whistle Song” (1991),

és Chaka Kan féle „Ain’t Nobody” remixei (1989),

a Sound of Blackness’s „The Pressure” (1992),

valamint Hercules & Love Affairs féle „Blind” remixe (1998).

Francis Nicholls néven született Bronx-ban 1955. január 18-án. Knuckles zenei karrierje egészen tinédzser korában kezdődött, ahol legjobb barátjával Larry Philpot-tal, délutánonként New-yorki klubokban lépett fel, mint a Loft, a Sanctuary, Better Days és a Tamburlaine (a klubok ahol diszkó született). A 70-es évek közepére mind a ketten Dj-k lettek és Philpot megváltoztatta a vezetéknevét Levan-ra. A duó együtt dolgozott a legfontosabb korai diszkókban: a Gallery-ben (a helyi rezidens Nicky Siano on-beat mixszelő stílusa rendkívüli befolyást gyakorolt) és a Continental Baths-ben, a többszobás meleg fürdőházában a Nyugat-Manhattan 74-ik utcájában. (Két másik előadóművész is itt kezdett: Bette Midler és az ő zongoristája Barry Manilow.)

1977-ben megnyitották saját klubjaikat különböző városokban. Amíg Levan (1992-ben halt meg) a Paradise Garage-ben játszott a Soho-ban, addig Knuckles Chicagóba ment, ahol régi barátjával Robert Williams-szel megnyitották a Warehouse nevű klubbot. Keskeny épület hosszúkás ablakokkal a South Jefferson St. 206-ban (ma ez egy ügyvédi iroda). A Warehouse volt az a hely, ahol Knuckles elkezdte összecsiszolni a hangzást és a stílust - „a zene szélesebb keresztezését”, ezt nyilatkozta a The Guardian-nek 2011-ben. Az ő mixeinek receptje, a diszkó klasszikusok, különleges indie soul érdekességek, az alkalmi rock számok, európai szinti-diszkó és mindenféle ritkaságok keveréke, amelyet House zene névének hívtak, mind ezt természetesen a Warehouse-ban. (2004-ben, azt a tömböt ahol a Warehouse áll, átnevezték tiszteletbeli Frankie Knuckles útnak.)

 

Frankie Knuckles - Live at the Warehouse, Chicago 1977 by Rave Archive Uk © on Mixcloud

 

Abban az időszakban, amikor a Szombat Esti láz teljesen felforgatta a diszkókat, amíg ez le nem fedte a teljes popkultúrát. Knuckles kedvelte a formabontó és lázadó zenéket. Pörgős számok független kiadóktól, mint a Salsoul és a finom és egzotikus szinti-diszkó Olszaszországból. Szerette a díszes, drámai és erős dolgokat (First Choice „Let No Man Put Asunder” vagy Black Ivory „Mainline” száma)

a jó hangulatú bulikat (Positive Choise csodálatos laza „We got the Funk” száma)

a eredeti furcsaságokat (Two Mand Sound erősen szakaszos „Que Tal America” száma).

Szalagos lejátszóval dolgozott, szerette volna újraszerkeszteni a kedvenc számait, hogy a táncparketten ezeket mindenkivel megismertethesse. „Nem tradicionális diszkó zene volt, mint például a Donna Summer, Jessie Sanders, mondta egy másik chicagói dj 1995-ben. Ez igazából R&B volt. „

Ez roppantul hatásos volt. Chicago a DJ-k városa volt, a helyi rádiók már elkezdték játszani a mixeket a 70-es évek végén, és közel minden rádiós a városban meghajlott Frankie előtt. A város egyik legkedveltebb rádiósa volt Farley Keith Williams - Funkin Fairley Keith a WBMX-FM Hot Mix 5 Dj csapatában és később a Chicago house zene-keverőjének Farley „Jackmaster” Funk-nak hívták. „Őszintén. amikor elkezdtem, nem vásároltam új lemezeket. Kimentem és megnéztem, hogy mit játszott volna Frankie Knuckles.” monda 2008-ban Farley.

Knuckles annyira népszerű volt, hogy a Warehouse, - kezdetben a tagok nagy része fekete meleg férfiak voltak - elkezdte vonzani szélesebb tömegeket, így a tulajdonos Robert Williams megszüntette tagsághoz kötött belépést. 1982-ben Knuckles kilépett, és néhány hónap múlva megnyitotta a Power Plant nevű helyet. Nem sokkal ezután a gyors szavajárású fiatal Dj, a detroiti Derrick May, mikor először hallotta Knuckles, nagyon megtetszett neki, majd eladott Frankie-nek egy dobgépet, hogy azzal is egészítse ki mixet - sok Dj csinálta ugyanezt Chicagóban (Detroitban).

A tiszta és kitartó dob pulzálás és a kultikus diszkó klasszikusok kombinációja határozta meg a korai Chicago house zenét - a hangzást sok helyi fiatal producer kezdte el utánozni 1985-ben. Ebben az évben Knuckles elkészítette az első felvételét könnyed hangú Prince-megszállott énekes-dalszerzővel Byron Walford-dal, más néven Jamie Principle-el. A páros a korai számaikat a Power Plant-ben vették fel közösen, de később helyet kaptak a közeli stúdiókban. Több dalukat közösen jelentették meg a helyi Trax Records-nál - a művészek beleegyezése nélkül, ahogy Knuckles és Principle is később állitotta. Ez csak egy példa a gyilkos üzleti gyakorlatra, és a korai house zene sötét szívére.

De a zene, nem csak a helyi klubok és vonzáskörzeteiben volt népszerű. A Chicago house 1986-ban robbant be Angliában. Farley „Jackmaster” Funk és Daryl Pandy „Love Can’t Turn Around” számával bejutottak az angliai Top 10-be,

majd J.M Silk „Jack Your Body” című száma egészen az első helyig jutott 1987. januárjában.

„Emlékszem, hogy egy interjút adtam egy újságírónak ’86-ban” mondta Knuckles Bill Brester-nek és Frank Broughton-nak a The Records Player: Dj Revolutionaries-ben. „Emlékszem, hogy mondtam neki, hogy ez a zene egy darabig jelen lesz. Sokáig fog tartani, míg eljut oda, ahol lennie kell, de sokáig ki fog tartani.”

Bár a tánczenei listák nagyjából addig jutottak, ameddig a Chicago house címek a saját hazájukban, a house zene - akárcsak a Detroit techno, amelyet Derrick May karolt fel - nem csupán uralta az aktuális tengerentúli listákat, hanem egy teljesen új klub-stílust nyitott. 1987 nyarán angol DJ-k egy csoportja - köztük Paul Oakenfold és Danny Rampling - elutazott a mediterrán Ibiza szigetre, és felkerültek egy a szokásosnál jóval szélesebb listára, az Amnesia klub DJ Alfredo-jának köszönhetően, valamint új drogokra is szert tettek: MDMA, vagy Ecstasy. Miután ezt a kombinációt visszavitték Angliába, a Rampling Shoom klubjába, majd később az Oakenfold Spectrum klubjába, ahol megszületett az, amit a brittek "raves"-nek neveztek: hatalmas gyülekezetek, általában raktárakban vagy nyílt terepen, smiley-arcot ábrázoló pólókban, közben egész éjjel tánc, gyakran Ecstasy, house és techno zenére.

Knuckles-t nem érdekelte. 1988-ban hazatért New York-ba és vett egy sor rezidens klubbot - a World-öt, a Roxy-t, a Sound Factory-t, a Sound Factory Bar-t (ez egy másik helyszín) köztük - és összeállt Judy Weinstein menedzserrel és tárásával Dj David Morales-szel (aki Levan helyét töltötte be a Paradise Garage-ban), majd így alakult meg a Def Mix Productions, amely megváltoztatta a klub remixer állás fogalmát. Eric Kupper, billentyűs és producer, aki Knuckles sok nagyszerű 90-es évekbeli felvételén dolgozott, azt nyilatkozta Frankie munkájáról, hogy "valamivel több dalon dolgozott, mint Morales".

"[Amikor] olyan nagy nevek ülnek ott, mint Luther Vandross és Michael Jackson, és azt mondják, „Amit csak akarsz, ahogy csak akarod, én itt leszek, amíg szükség van rám, az az igazi jutalom", nyilatkozta Knuckles 2011-ben." Minden programozó, akivel együtt dolgoztam, képzett klasszikus zenész volt... Én megtanítottam nekik egy másik oldalát annak, amit csináltak. Olyan ötleteket adtam nekik, mint a Debussy zongora, a nagyon sűrű house zene vagy basszussáv fölött, és ettől eldobták az agyukat. Én is eldobtam, de ez olyasmi volt, amit sosem képzeltek volna, vagy hallottak volna róla azelőtt... Nem tudtuk, hogy működni fog-e, de végül is működött."

Bár Knuckles tartotta a lépést a sűrű DJ menetrendjéhez, egész pályafutását egészségügyi problémák árnyékolták be, valamint egyre jobban fogyatkozott a népszerűsége a klasszikus house zenének, mindezek miatt a 2000-es évekre elcsendesült a lemezkiadás. 2008 júliusában Knuckles jobb lábát amputálták: 2000-ben snowboard balesetet szenvedett Svájcban, amely csontbetegséghez vezetett, amelyet később a cukorbetegsége is súlyosbította.

Ebben az évben jelentős törés érte Knuckles karrierjét. Egyrészt a fiatalabb DJ-k és producerek felfedezték a régi Chicago house zenét, Knuckles számaitól a 90-es évekbeli "gettó house" címekig, mint a Dance Mania. Másrészt Knuckles kiadta a Hercules and Love Affair's "Blind" remix-ét abban az évben - ami az eredeti dal mélyen megható verziója volt. "Hatalmas kockázatnak" tartották, hogy Knuckles dolgozott a dalon, a DFA segéd-vezetője, Jonathad Galkin ezt nyilatkozta 2011-ben: "Tényleg ő kapja meg? Hiszen gyakran csak "main room" remixeket csinál... Tényleg neki adjuk a régi stílusú diszkó zenénket? És kihozta belőle mégis a maximumot.”

A közelmúltban Knuckles gyakran lépett fel globális klubokban és (esetenként) fesztiválokon - és ott rendszeresen megismertette a klasszikus house zenét, olyan fiataloknak, akik még soha nem halottak a Warehouse-ról. Például 2013. áprilisában a Boiler Room-ban lépett fel. „Ő úgy definiálta a house zene fogalmát, mint amikor mi a karácsonyfa körül futunk egy kibaszott játékdobbal” hallható volt a bevezetőben. „Mutass szeretetet, mutass tiszteletet" - nyúlj bele a mocsokba Frnakie-ért!

Forrás: RollingStone

 

 

 

Utoljára kiadott zenéi:

Utolsó mixei:

Frankie Knuckles - Live On Defected In The House Radio 2013.07.29

Frankie Knuckles - Live @ Smart Bar Chicago (Queen! Chicago Labor Day) 2013.09.01

Frankie Knuckles - Live @ Boiler Room London (60 Min Boiler Room Mix) 2013.09.16

Frankie Knuckles - Live @ Kingdom Nightclub Texas (Learning Secrets Presents Resident Advisor) 2013.10.05

Frankie Knuckles - Live On Dance Vibes Radio 2013.12.01

 

Frankie Knuckles, a 'Godfather of House Music’ emlékére - 02 - onlyhousemusic.hu

Köszönjük Frankie!